علی شاکری: در چهل و دومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در تونگ لینگ چین، بهداد سلیمی- ستاره این‌روزهای وزنه‌برداری ایران و جهان- باز هم تنها مرد طلایی ایران در این رقابت‌ها بود که با بر جای گذاشتن رکوردی بهتر از مسابقات جهانی آنتالیای ترکیه بر سکوی قهرمانی ایستاد.

وزنه برداری - بهداد سلیمی

 این در حالی بود که به گفته خودش اگرچه قرار نبود به‌دنبال رکوردشکنی باشد ولی با حضور رقیبان جدی‌تر حتی می‌توانست رکوردهای بهتر از این را هم از خود بر جای گذارد.

در غیاب وزنه‌بردار عنوان‌دار کره‌ای، جدی‌ترین حریفان سلیمی در رقابت‌های قهرمانی آسیا وزنه‌برداران چینی بودند که آنها هم نتوانستند نقش حریفی تهدید‌کننده را برای او بازی کنند.

بهترین وزنه‌بردار جهان در سال 2010 این روزها فارغ از تمرین و مسابقه، اوقاتش را با سفر به شهرهای مختلف ایران سپری می‌کند و از ابتدای هفته آینده با حضور در اردوی تیم ملی طی 7ماه خود را آماده شرکت در مسابقات جهانی پاریس خواهد کرد که قبل از بازی‌های المپیک 2012 لندن برایش از اهمیت بسزایی برخوردار است. سلیمی در گفت‌وگو با همشهری، از مسابقات اخیر قهرمانی آسیا گفت و اینکه تنها با گرفتن مدال طلای المپیک لندن آرام خواهد گرفت.

  • انگیزه‌های سلیمی روی تخته برای زدن وزنه و کسب مدال طلا در مسابقات آسیایی چین به‌گونه‌ای بود که انگار یک وزنه‌بردارتازه از راه رسیده با اشتیاق وصف‌ناشدنی به‌دنبال مطرح کردن نام خود است، نه قهرمانی که مدال طلا و عنوان بهترین وزنه‌بردار کنونی جهان را در اختیار دارد.

بسیار خوشحالم که از حرکتم چنین برداشتی شده و خودم نیز سعی کرده‌ام هیچگاه مغرور نشوم؛ چرا که آن را آفت بزرگی در راه پیشرفت می‌دانم. در همین مسابقات قهرمانی آسیا در چین با وجود آنکه رقیبان آنچنانی و مطرحی نداشتم به اندازه اهمیت مسابقات تلاش خود را به‌کار گرفتم تا با کسب مدال و رفتن روی سکو، افتخاری برای کشورم کسب کنم. شاید باور نکنید، هرگز از کسب مدال و افتخار سیر نمی‌شوم و بهترین خاطرات و لذت‌بخش‌ترین لحظات عمرم، قرارگرفتن روی سکوی قهرمانی است. حداقل تا بازی‌های المپیک لندن گرفتن تمامی مدال‌های موجود در دنیای وزنه‌برداری حتی کسب دوباره مدال طلای جهان در مسابقات جهانی پاریس هم مرا راضی نخواهد کرد؛ شاید فقط طلای المپیک بتواند مرا آرام کند.

  • با این حرف‌ها به‌نظر می‌رسد که شما هم مثل بسیاری از ورزشکاران برجسته دیگر، پایان دوران قهرمانی را با مدال طلای المپیک هدف گرفته‌اید.

نه، منظورم این نبود که با طلای المپیک عطش دستیابی به مدال و کسب افتخار در وجودم خاموش می‌شود بلکه یک مقداری می‌تواند آرامش بیشتری به تداوم قهرمانی‌هایم ببخشد. من هنوز بسیار جوانم و در ابتدای راه قهرمانی هستم و اگر خدا بخواهد و اتفاق خاصی برایم رخ ندهد، می‌خواهم در المپیک 2016 هم حاضر باشم و بر تعداد مدال‌های آسیایی و جهانی‌ام اضافه کنم.

  • برای قهرمان فعلی جهان تکرار عنوان پر سر و صدای سال پیش در مسابقات جهانی پاریس چقدر مهم است؟

در حال حاضر فقط به این موضوع و تکرار مقام سال پیش در پاریس فکر می‌کنم اما همه هدفم دستیابی به مدال طلا در المپیک است. اگرچه این امر برایم ماموریتی دشوار به شمار می‌رود ولی حتم دارم که در سایه پشتکار و تمرینات طاقت‌فرسا به آن خواهم رسید.

  • سطح مسابقات قهرمانی آسیا را در مقایسه با مسابقات جهانی چگونه دیدید؟

با مسابقات جهانی فاصله بسیاری داشت. با وجود این، حریفان حاضر از سوریه، چین و ژاپن با بودن من در میدان، انگیزه‌های زیادی برای ترقی‌دادن رکوردهایشان و پیشی گرفتن از قهرمان جهان داشتند. خوشبختانه من نیز با کمک کادرفنی با درک این موضوع و با انتخاب وزنه‌های مناسب در هر مرحله نقشه آنان را خنثی کردم.

  • آیا از این جمع کسی بود که بتواند یارای رقابت با بهداد را داشته باشد؟

هایبوسان چینی در یک‌ضرب خوب جلو آمد اما با هوشیاری مربیان در حرکت‌های پایانی 7کیلوگرم بیشتر از او زدم و همین عقب ماندن باعث شد تا او در حرکت دوضرب برای جبران مافات با انتخاب وزنه‌ای سنگین از دور مسابقات کنار برود.

  • شما ظاهرا با وجود مصدومیت از ناحیه انگشت و مچ دست راست شرایط ایده‌آل همیشگی را نداشتید. با این وجود رکورد آسیایی‌ات چند کیلو نیز بهتر از مسابقات قهرمانی جهان بوده است.

همین طور است، اگرچه مصدومیت تا حدودی آزارم داد و با توان صددرصدی روی تخته نرفتم اماخوشحالم که با رکوردی بهتر از مسابقات جهانی آنتالیا، طلا گرفتم.

  • در غیاب سجاد انوشیروانی، عملکرد بهادر مولایی را که جانشین او شد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعا جای سجاد خالی بود و دعا می‌کنم که او هرچه سریع‌تر با طی کردن دوران مصدومیتش بتواند به میدان بازگردد اما مولایی جوان هم با برآمدن از عهده کاری سخت و وزنه‌های درخواستی مربیان، نشان داد که ایران دارای چه موقعیت ممتازی در دسته سنگین‌وزن وزنه‌برداری امروز آسیا و جهان است.

  • کسب مدال در اوزان پایین از سوی وزنه‌برداران ایرانی، تو را شگفت‌زده نکرد؟

البته وزنه‌برداران ایران و به‌خصوص عسگری حضور خوبی در اوزان سبک داشته‌اند اما از یاد نبریم کشورهای آسیایی و به‌خصوص چینی‌ها نفرات اصلی خود را شرکت نداده بودند.

  • دوران استراحتت پس از مسابقات قهرمانی آسیا چه زمانی به پایان می‌رسد؟

چند روزی را به سفر و رسیدگی به کارها اختصاص دادم و از هفته آینده هم در اردوی تیم ملی حاضر خواهم شد و با تمام قدرت در 7ماه مانده به مسابقات جهانی پاریس تمرین خواهم کرد.

  • در این مدت آیا ملی‌پوشان در مسابقاتی تدارکاتی هم شرکت خواهند کرد؟

فکر نمی‌کنم مسابقات تدارکاتی در پیش باشد ولی مربیان تلاش خواهند کرد تا تیم ایران را که در دوره قبلی در آنتالیا پنجم شد با تمرینات طاقت‌فرسا در پاریس در جمع 6تیم برتر جهان قراردهند. در این صورت تیم وزنه‌برداری ایران با گرفتن سهمیه کامل می‌تواند راهی المپیک لندن شود.

  • فکر می‌کنی این اتفاق بیفتد؟

چرا که نه، تیم کنونی ایران به‌رغم جوانی، شرایط خوبی دارد و با گذشت یک سال از مسابقات جهانی ترکیه باتجربه‌تر هم شده است.

  • شما اخیرا رکورد یک‌ضرب جهان را در یک رکوردگیری غیررسمی در مسابقات داخلی شکستی، خیلی‌ها دوست دارند بدانند چه زمانی و در چه میدان رسمی‌ای نوبت به شکستن رکوردهای یک‌ضرب، دوضرب و مجموع جهان فرا می‌رسد. ضمن آنکه حسین رضازاده هم توصیه کرده که سلیمی نباید چندان عجله‌ای در این زمینه از خود نشان دهد.

برای من در تمامی رویدادهای بزرگ اولویت اول کسب مدال خواهد بود و در وهله بعدی و با توجه به شرایط مسابقات و حریفانم درصدد رکوردشکنی برخواهم آمد و در این زمینه هم چندان عجله‌ای ندارم و این فرصت برایم مهیاست که در زمان و مکان مناسبی اقدام به این کار کنم. صبر داشته باشید، نوبت هر کدام از این حرکات در موقعیت‌های مناسب خواهد رسید.

 

کد خبر 133441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز